Учні долинських та районних шкіл відвідали тренінги,
які проводилися у рамках проекту "Кожен може розповісти
історію" На заняттях учні вивчали наступне:
Ознайомлення
учасників з метою та завданнями проекту. Визначення основних кроків у
реалізації проекту. Чому усні історії такі важливі? Сильні та слабкі сторони
матеріалів такого формату. Пригадуємо, що ми знаємо про інтерв’ю.
|
Вербальне та
невербальне спілкування, наголоси та акценти. Робота в групах (Які вербальні
та невербальні мовні знаки вам відомі та що вони означають? Як впливають на
вашого співрозмовника?)Як брати інтерв’ю у людей літнього віку. Робота в групах (прописання
правил комунікування з літніми людьми)
|
Дрес-код
для інтерв’ю з літніми людьми. Робота в групах (Складаємо список запитань,
які, на вашу думку, є найцікавішими та найсуттєвішими для проектного інтерв’ю).
Кожна команда робить презентацію і формуємо спільний список запитань за якими
будемо працювати.
|
Як
правильно працювати з диктофоном (розшифровка тексту). Робота в групах по
двоє (кожна група повинна зробити пробне інтерв’ю з будь-якою людиною, при цьому
використовуючи диктофон і роблячи нотатки )
|
Презентація
інтерв’ю кожної
групи. Аналіз, робота над помилками.
|
Вивчаємо
розклад поїздок по селах, ділимося на групи для роботи над збором історій.
|
The students from Dolyna and rayon schools attended
trainingі to get prepared for An Oral History project implementation. They learned
following:
Familiarizing
participants with the purposes and objectives of the project. Definition of
key steps in the project. Why oral history so important? Strengths and
weaknesses of the materials such a format. Recall that
we already know
about the interview.
|
Verbal and nonverbal communication and the main accents. Group
work (What verbal and nonverbal language characters you
know and what
they mean and how they influence on your respondent?) How to
interview older
people. Group
work (developing rules on how to
communicate with elderly)
|
Dress-code for elders interwieving. Work in groups ( think
about the list of questions that you think is most
interesting and most significant for interview). Each team makes a
presentation and form a common list of questions we will
work with.
|
How
to work
with the recorder (transcript of the text from voice recorder).
Working in
groups of two (each group
should make a
trial interviews with
any person while using
the recorder and taking notes).
|
Groups are interviewing people for practice (one person is working with
the voice recorder and other one taking notes).
|
Presentation
of each
group interview. The
analysis of
the mistakes.
|
Discuss the schedule of going to the villages, creating groups for trips
to the villages for collecting stories.
|
Наталія Іванів, Благодійний фонд громади м. Долина
No comments:
Post a Comment